NF18: Potentiale til meget mere fra Freja Würtz på Nibe Festival ★★★★☆☆

Freja Würtz på Nibe Festival 2018 (Foto: Nibe Festival/ Ricky Sam Winther)

Freja Würtz på Nibe Festival 2018 (Foto: Nibe Festival/ Ricky Sam Winther)

Med navnet “Den Lille Fede” har nordjyske Nibe Festival opbygget en scene for noget af den musik som huserer i Nordjylland. Vi er nået til dag nummer 2, torsdag, på festivalen hvor store navne som Aqua, Rasmus Seebach, Faustix og Medina pryder programmet. Men det er de mindre scener hvor guldet skal findes. Derfor var jeg taget på guldgraver- jagt under træernes forvoksede toppe på årets festival i Skalskoven.

Kl. 17.00 befandt jeg mig i det lille område hvor nordjyske Freja Würtz og band stod programsat. Med både keys, trommer, akustisk guitar, guitar og bas var sangerinden flankeret i stærkeste opstilling. Det ravgule outfit som Freja bar, gik i god kontrast med scenens udsmykning og komplementerede de bløde toner henslængt i genre som folk og country. Der er ikke et stort bagkatalog bag Freja Würtz, faktisk kun én enkelt EP ved navn Listen.

Med skovens lyde og dundren fra igangværende koncerter fra de nærmere-liggende scener, prøvede Freja og band at få gjort en god figur fra start. Dog kunne sange som Listen og Three Little Words ikke blive nærværende for den lyttende skare. Heldigvis blev både sliderør på guitar, keys og akustisk guitar gennemprøvet med et stærkere håndelag og uptempo med sangen Beautiful Child, hvilket endelig skabte en koncert hvor overtaget lå lige her.

Med en ganske stærk vokal fra Freja, blev man som lytter til tider fanget i et eftertænksomt øjeblik hvor kun vokalen og instrumenteringen havde sin sejrsgang. I sangen Do You Want To Stay Mad? sad alt lige i skabet inden As Long As You Let Me byggede videre på den nærværende connection som foregående sang skabte.

På en festival skal man gerne spille mere end 30 min, så til at spice aftenen lidt op fik publikum et cover af sangen Maybe af amerikanske Alison Krauss. En yndet inspiration for Freja selv, men desværre også én af aftenens skæve indfald hvor vokalens ellers stærke fremtoning ikke sad hvor den skulle og for første gang gav lidt ridser i lakken i en ellers nydelig koncert med enkelte distraktioner fra andre scener.

Tiden var kommet til den sidste sang og med klapsalver fra publikummet både første gang og anden gang de forlod scenen, kunne Freja Würtz forlade scenen ganske tilfreds over en velspillet koncert med kun enkelte svipsere og en akustisk guitar som trængte til at blive strammet op. Grundstenene er solidt placeret  for Freja Würtz og et videre fundament er klar til at blive bygget ovenpå.

Du kan følge med på  bloggens instagram under hele Nibe Festival 2018