DAG 3 – Northern Winter Beat 2014

Den sidste store dag på Northern Winter Beat, lørdagen, blev godt og grundigt afsluttet i går.  Mange af festivalens store og små navne blev sluppet løs på byens scener, hvilket bød på fantastiske koncerter og andre måbende øjeblikke.

Dagen startede tidlig ud med Musikbiblioteket (Doug Shipton, Booty Carrell og Den Sorte Skole). Dette var en flot succes i forhold til at få tankerne i gang og iveren til at gå ud at købe LP´er man aldrig havde tænkt sig at købe. Musikbiblioteket har oprindelse fra Den Sorte Skole, hvor publikum får et lyt til Dj’ senes egne perler i samlingen og obskure sange.  En meget hyggelig start på lørdagen på Huset i Hasserisgade.

Musikbiblioteket med Doug Shipton, Booty Carrell og Den Sorte Skole @ Huset

Musikbiblioteket med Doug Shipton, Booty Carrell og Den Sorte Skole @ Huset

My Bubba (tidligere My bubba & Mi) er en nordisk duo bestående af My og Bubba. My er fra Sverige, mens Bubba oprinder fra Island. Begge har slået deres folder i det københavnske, hvilket også har gjort deres danske sprog ganske forståelig. Denne kolde januar-aften stod de på Huset og gav koncert på banjo, guitar og en ekstra kvinde på kontrabas. Stemningen var yderst skrøbelig, når pigerne fremførte deres sange. En sitrende stilhed fyldte rummet under hele koncerten, når de meget blandede sange blev luftet. Bl.a. sange om gode mænd og strikning var blandt repertoiret. I slutningen af settet blev publikum ført gennem en reklame pause, med jingler og reklamer lavet af My Bubba selv. For ikke nok med at de laver disse skrøbelige sange, så laver de også korte sange, vuggeviser og jingler hvilket deres hjemmeside kan fortælle mere om.

My Bubba @ Huset

My Bubba @ Huset

Kl. 21.00 skulle mit allerførste besøg på Baghuset, som er en kulturforening i Aalborg beliggende i kælderen af Nordkraft, blive en realitet. Dog var det noget nær den værste oplevelse jeg har haft på hele Northern Winter Beat 2014. Mont Oliver skulle give koncert i Baghusets lokaler og disse drenge havde jeg store forventninger til. Dog blev forventningerne smadret allerede da de først gik på 15 min forsinket (Hvilket ødelægger et evt. NWB musikprogram man havde lavet). Herefter var der problemer med teknikken og lydniveauet var ulidelig højt. Det nåede ikke engang at blive én eneste sang, før vi tog afsted igen. Har tidligere hørt Mont Oliver på Skråens scene, da de spillede support for Sebastian Lind og en scene af samme størrelse burde de måske også være præsenteret for igen.

Kl. 22.00 indfandt flere hundrede håbefulde festivalgæster sig i Studenterhusets sal. WhoMadeWho stod på programmet og denne koncert har også fået ekstra opmærksomhed på min musikliste. Der var tætpakket foran scenen og jeg tør vist godt sige at alle fik hvad de kom efter. NWB´s fedeste koncert. Der var masser af smittende energi til langt ud over scenekanten af de vildt energiske fyre på scenen. Bassisten, Tomas Høffding, var flere gange sprunget ud blandt publikum og rendte rundt i folkemængden med bas´en solidt plantet i hænderne. Guitaristen Jeppe Kjellberg styrede hele showet fra scenen, mens trommeslager Tomas Barfod, af gode grunde, forblev på sin plads og hamrede løs på gryderne.

WhoMadeWho @ Studenterhuset, Aalborg

WhoMadeWho @ Studenterhuset, Aalborg

Lyset, musikken, stemningen var som det skulle være i Studenterhusets sal. Et fantastisk show som vil blive husket længe endnu. Flere af de nye sange fra det kommende marts-album blev stolt fremført for det glade publikum og publikum modtog dem med kyshånd.

Kl. 00.00 stod Kellermensh klar på Skråens scene. Dette var en koncert jeg ingen forventninger havde til, da jeg kun kendte deres musik fra videoer og streamingstjenester. Jeg vidste åbenbart slet ikke hvad jeg var gået ind til før jeg stod i et inferno af flyvende guitarer og mikrofonstativer. Forsanger Sebastian Wolff er noget nær den mest neurotiske og energifyldte sprængladning jeg nogensinde har set. Det er utroligt hvordan han kan være overalt på scenen uden at skade tætstående bandmedlemmer. Koncerten fløj af sted i bogstaveligste forstand og der var smæk på hele tiden.  Flere af de kendte gamle sange fra repetoiret blev spillet for den lidt tynde publikumsmængde, men dette skræmte ikke bandet, tydeligvis.