Mange undergrunds-bands tager ikke nok ansvar om deres musik når de spiller koncert.
Mange undergrunds-bands tager ikke nok ansvar om deres musik når de spiller koncert.
Mange undergrunds-bands tager ikke nok ansvar når de spiller koncert.

Dette er både et opråb og en frustration, over en længerevarende tendens jeg har set i den danske musik-undergrund. Størstedelen af den danske musik-undergrund tager ikke sin musik seriøst nok, selvom drømmene allerede har nået udsolgte-stadions og dobbelt-bookede spillesteder. Igennem de seneste par år har jeg været en del af arrangementer som præsenterer unge og lovende bands. Jeg har stået, som blogger og musikinteresseret, på tomme gulve og nydt god musik, men undret mig over hvor resten af vennerne, bekendte, familie og musikinteresserede er blevet af.  Oftest piner det mig at bandet stopper med at promote dem selv når de er blevet booket til et spillested, og ikke begynder efter.  I lever af publikum, ikke af spillestederne.

Det sværeste er ikke at booke sit band til at spille en koncert. Der findes mange spillesteder, alternative lokationer, bodegaer m.v. Men det sværeste er at få publikum ind til koncerten og det er der de fleste bands knækker filmen. Hvis man vil videre i livet med sin musik, SKAL man have publikum til at opleve musikken og de kommer aldrig til at opleve et fantastisk sceneshow eller dét der gør jeres musik helt speciel, når de aldrig dukker op til jeres koncert.

Mange spillesteder bliver nødt til at booke ud fra hvem man mener kan præstere flest publikum (oftest), hvor andre kan komme igennem nåleøjet bare på grund af deres musik (som sker lige så mange gange som førstenævnte). For der findes et hav af musik som er værd at lytte til, men som desværre fejler på publikums-interessen. Ikke fordi der ikke er publikum til det, men fordi bandet ikke har taget det seriøst nok. Det er her bandet skal træde til. Når et band har fået en koncert op at stå, er det også bandets egen interesse at få så mange som muligt til at opleve bandet og købe billet. Hvis billetsalget/ publikumsinteressen har været sløj til første koncert kan det ske at man, som booker, stadig tror på musikken og prøver igen en anden gang. Men efter et par gange, vil der blive kigget på andre alternativer og derfor vil bandets chance for at spille på dette spillested være dalende.  Men viser den første koncert sig som en pæn succes eller bare en nogenlunde flot publikumsinteresse, er der gode chancer for en gentagelse.

Så gør noget selv. Unge bands og drømmere. Hvis i vil være noget, så gør noget for jeres musik. Hvis flere skal opleve jer, så sørg for at fortælle om det vidt og bredt, et spillested er ikke hele svaret. Det er hvad i kan fylde spillestedet med. Jeg fortæller det her som en musikinteresseret og musikblogger gennem mange år. Jeg elsker den danske musikbranche og hvad der findes i de store byer og udkanten af de små samfund, men jeg mangler engagement og vilje blandt de fleste, ikke de få som allerede har fundet fidusen.

DBH
Brian Virenfeldt, Blogger på Musikbloggerdk